2024. január 29-től hatályba lépett a 40/2017. (XII. 4.) NGM rendelet módosítása, amely előírja, hogy ingatlan adásvétele esetén bizonyos esetekben kötelező ellenőrizni, hogy a lakás vagy ház villamos berendezései megfelelnek-e a műszaki biztonsági előírásoknak. Ezt az ellenőrzést villamos biztonsági felülvizsgálatnak nevezik.
Villamosbiztonsági szempont: mit kell felülvizsgálni?
A lakóingatlanok vonatkozásában a rendelet hatálya alá tartoznak a villamosenergia-ellátását biztosító összekötő és felhasználói berendezések, valamint a potenciálisan robbanásveszélyes közegben működő villamos berendezések és védelmi rendszerek.
Az előző bekezdésben szereplő fogalmakat a korábban hivatkozott rendelet egyáltalán nem definiálja. Ezen fogalmakat a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény tartalmazza. A hivatkozott jogszabály értelmében felhasználói berendezésnek minősül: a felhasználó használatában lévő, a felhasználási helyen belül elhelyezkedő, villamos energiát termelő, tároló, átalakító és kapcsoló berendezés, vezetékhálózat és villamos energiát felhasználó berendezés a tartozékaival (készülékeivel) együtt, ideértve a magánvezetéket aktív felhasználó által létesített erőművel vagy villamosenergia-tárolóval összekötő, a felhasználási helyen belül elhelyezkedő vezetékszakaszt és a felhasználási helyen belül létesített elektromos töltőberendezést a magánvezetékkel összekötő vezetékszakaszt is.
A fenti fogalommeghatározás hétköznapi nyelvre lefordítva, a felhasználói berendezés a következőket foglalja magában:
- az épület fő betáplálási pontjától a lakások elosztóegységeihez vezető elektromos kábelezés
- az elektromos aljzatokhoz és világítótestekhez csatlakozó vezetékeket, továbbá
- a háztartási eszközök és készülékek áramellátását biztosító elektromos csatlakozási pontokat,
- elosztószekrényeket,
- konnektorokat,
- kapcsolókat,
- az épületen belüli villamosenergia-ellátáshoz és -használathoz szükséges valamennyi műszaki elem és rendszer.
Melyik ingatlankora vonatkozik a rendelet?
A hivatkozott rendelet a lakóépületek villamosenergia-ellátását szolgáló összekötő rendszerekre és felhasználói berendezésekre vonatkozik. A rendelet szerint lakóépületnek minősül, a közcélú elosztóhálózatra csatlakoztatott építmény, telek, amely rendeltetése szerint:
- üdülésre vagy
- lakhatásra szolgál.
Villamosbiztonsági felülvizsgálat: mikor kell elkészíteni?
A biztonsági követelményeknek megfelelő állapotot ellenőrizni szükséges:
- a berendezés telepítésekor, még az üzembe helyezést megelőzően, azaz az első ellenőrzés alkalmával,
- rendkívüli eseményt követően,
- javítás, átalakítás és annak üzembe helyezése előtt,
- időszakosan
- legalább 3 évenként: a villamos berendezés ellenőrzése olyan környezetben, ahol robbanásveszély fennáll;
- legalább 3 évenként: a lakóépületben található villamos berendezés ellenőrzése abban az esetben, ha az ingatlan munkavégzés céljára használt, azaz munkahelynek minősül;
- legalább 6 évente: Felülvizsgálat végzése a lakóépületek villamos berendezésén (kivétel: rendelet 1.13.1 pontjában megjelölt kivételekkel);
- bérbeadás esetén, amennyiben nem áll rendelkezésre olyan ellenőrzési dokumentum (minősítő irat), amely igazolja, hogy a villamos biztonsági felülvizsgálatot az elmúlt 6 éven belül elvégezték
- tulajdonosváltás esetén, amennyiben nem áll rendelkezésre olyan minősítő irat, amely igazolja, hogy a villamos biztonsági felülvizsgálatot az elmúlt 6 évben elvégezték.
Kötelező-e adásvétel esetén a villamosbiztonsági felülvizsgálat?
A korábban hivatkozott NGM rendelet alapján ingatlan tulajdonosváltása esetén a villamos biztonsági felülvizsgálat elvégzése kötelező – függetlenül attól, hogy rendelkezik-e FI relével az ingatlan –, kivéve, ha rendelkezésre áll olyan minősítő irat, amely igazolja, hogy a felülvizsgálatot az elmúlt 6 évben már elvégezték.
Banki forrás esetén: ellenőrzi a bank a villamosbiztonsági felülvizsgálatot?
A bank nem vizsgálja, hogy készült-e villamosbiztonsági felülvizsgálat a megvásárolni kívánt ingatlanon, az Otthon Start Program részletszabályait meghatározó rendelet is csak annyit határoz meg, hogy az ingatlannak lakhatásra alkalmasnak kell lennie.
Mikor nem kell villamosbiztonsági felülvizsgálat?
Az időszakos villamos biztonsági felülvizsgálat nem kötelező azon lakóépületekben található lakások esetében, amelyek nem minősülnek bérleménynek, amennyiben az alábbi két feltétel együttesen teljesül:
- fázisonként 32A-nél nem nagyobb névleges áramerősségű túláramvédelem van, és
- 30 mA-nél nem nagyobb érzékenységű áram-védőkapcsolóval védettek a felhasználói berendezések.
A villamosbiztonsági felülvizsgálat tényét bele kell foglalni az ingatlan adásvételi szerződésbe?
A jelenleg hatályos jogszabályok alapján semmilyen olyan kötelezettség nincs, amely az ügyvédet arra kötelezné, hogy a villamosbiztonsági felülvizsgálat tényét rögzítse az adásvételi szerződésbe, továbbá a bankok által elvárt feltételek között sem szerepel ilyen előírás. Ettől függetlenül célszerű a villamosbiztonsági felülvizsgálatra hivatkozni, figyelemmel a kellékszavatosságra.
Jelen bejegyzés a bejegyzés keltének napján hatályos jogszabályok szerinti tájékoztatást tartalmazza, kérem mind esetben ellenőrizze a jogszabályi rendelkezések hatályosságát, érvényességét. Jelen írás nem minősül jogi tanácsadásnak.
Ügyvédre van szüksége?
Keressen bizalommal!